València acull les escultures monumentals de Julian Opie

  • Vicerectorat de Cultura i Esport
  • 27 de maig de 2021
 

Hortensia Herrero, presidenta de la fundació que porta el seu nom, torna a transformar el paisatge urbà de València amb una mostra d’escultures monumentals de Julian Opie (Londres, 1958). L’exposició, que té la col·laboració de l’Ajuntament i la Universitat de València, reuneix 16 obres instal·lades entre la plaça del Col·legi del Patriarca i el Centre Cultural La Nau i es prolongarà del 27 de maig al 19 de setembre.

L’exposició s’ha presentat en una conferència de premsa, aquest dijous, en què han intervingut la rectora de la Universitat de València, Mª Vicenta Mestre; la vicerectora de Cultura i Esport, Ester Alba; l’artista Julian Opie; el comissari de l’exposició, Javier Molins; i la impulsora i mecenes de l’exposició, Hortensia Herrero.

La rectora ha destacat la importància de l’obra de Julian Opie i ha agraït la col·laboració amb la Fundació Hortensia Herrero, destacant la contribució a la societat valenciana del llegat Roig-Herrero. També ha recordat que Hortensia Herrero i Juan Roig són antics alumnes de la Universitat de València, i que la trajectòria de Roig ha estat reconeguda amb el doctor ‘honoris causa’.

“És molt gratificant per a la Fundació poder acostar l’art de Julian Opie, un dels millors artistes del món, als valencians”, ha explicat Hortensia Herrero durant la presentació de la mostra que va començar a gestar-se en octubre de 2020, en un moment en què “estàvem confinats en plena pandèmia, no es podia viatjar… però al final vam arriscar i ací està el resultat”. 

Les obres de Julian Opie ocupen la plaça, el Claustre i la sala Acadèmia de La Nau. Una elecció que la presidenta de la Fundació Hortensia Herrero ha explicat que s’ha degut “a l’afecte especial que tinc a aquest edifici on vaig passar dos anys de la meua joventut estudiant Econòmiques i on Juan Roig i jo ens vam fer nuvis”.

D'esquerra a dreta: Julian Opie, Hortensia Herrero i Mª Vicenta Mestre.

Sobre el creador visual ha destacat que “Opie porta en les seues obres l’activitat, el moviment, que ara sembla que encara ens fa més falta”. La col·leccionista i mecenes ha estat acompanyada per l’artista Julian Opie; el comissari, Javier Molins; la vicerectora de la Universitat de València Ester Alba; i la rectora, Mª Vicenta Mestre.

La proposta traspassa els marges habituals d’un museu i ha pres els carrers del centre de València. Per a aquest projecte, Julian Opie ha creat dues escultures d’acer de 12 metres d’altura i sis tones de pes -mai vistes fins ara- que ocupen la plaça del Col·legi del Patriarca i que canviaran durant uns mesos el paisatge de la ciutat. 

“Les peces representen dues figures humanes, gent del meu entorn, a la qual capte mentre realitzen una activitat quotidiana”, ha comentat Julian Opie sobre las escultures monumentals que ocupen l’esplanada. “Aquestes obres se centren en la figura humana en moviment, caminant per la ciutat, sola o enmig d’una multitud; passejant, corrent per agafar un tren o esperant a la plaça de braços plegats”, explica l’artista. 

Al costat seu, es mostra un grup escultòric de quatre caminants de més de dos metres, l’origen dels quals són fotografies que Opie va prendre de persones anònimes que circulaven pel carrer. “Aquestes peces semblen, més que escultures, dibuixos en tres dimensions. I és que tota l’obra del creador britànic té el seu origen en el dibuix, el primer pensament visual de tot artista”, ha detallat el comissari de l’exposició. 

La mostra continua al Claustre de La Nau amb unes figures que dialoguen amb l’estàtua de Lluís Vives. Javier Molins ha explicat que es tracta d’“unes peces contemporànies enfrontades a una escultura huitcentista de José Aixá”. L’estàtua acadèmica representa un humanista del Renaixement que va nàixer a València, “però que es va traslladar al país de Julian Opie per treballar en la cort d’Enric VIII al costat del seu amic i col·lega Thomas More”. Ara, aquestes escultures fan el camí invers al de Lluís Vives i viatgen de Londres a València per retre homenatge al pensador. 

Després de les exposicions temporals de Manolo Valdés, Tony Cragg i Jaume Plensa a la Ciutat de les Arts i les Ciències, la Fundació Hortensia Herrero reprén l’organització de mostres d’escultura monumental d’artistes internacionals amb la presentació de les obres més recents i algunes inèdites de Julian Opie. 
 
Entre les obres exposades s’inclouen dues caixes de llum, dos cubs amb més caminants i les conegudes animacions en pantalles de LED de Julian Opie, visions de multituds anònimes en els seus quefers diaris a les grans urbs. Aquestes peces, amb el mateix estil dels frisos de l’art antic d’Egipte, mostren personatges amb els trets facials escamotejats, enllaçats per les sempiternes línies negres amb què Opie subjecta els seus personatges. Aquesta part de l’exposició es troba a la sala Acadèmia del Centre Cultural La Nau.

La Fundació Hortensia Herrero
L’exposició de Julian Opie és una de les activitats emmarcades dins del projecte del futur Centre d’Art del mateix nom que obrirà les portes a l’antic palau de Valeriola. L’edifici albergarà les obres de la col·lecció d’Hortensia Herrero i exposicions temporals d’artistes internacionals. Les obres de rehabilitació acabaran l’any 2023.
 
La Fundació Hortensia Herrero ha desenvolupat una destacada tasca de mecenatge cultural amb l’objectiu de protegir i promoure el patrimoni historicoartístic de la Comunitat Valenciana, i en són exemple les rehabilitacions de l’església de Sant Nicolau i del Col·legi de l’Art Major de la Seda, dues de les seues actuacions més destacades. La pròxima iniciativa de la Fundació és la restauració de l’església de Sant Joan del Mercat de València.