Logo de la Universitat de València Logo Facultat d'Economia Logo del portal

Els programes acadèmics de management, a debat

  • 23 de novembre de 2022
Professionals valoren que les assignatures obligatòries

Professionals valoren que les assignatures obligatòries recullen els continguts bàsics per a comprendre la realitat empresarial i destaquen la importància de desenvolupar a l'aula les soft skills.

Aquest matí ha tingut lloc una fructífera reunió entre representants de destacades empreses i institucions valencianes i un equip docent del departament de Direcció d'Empreses. La trobada s'ha produït amb motiu del projecte d'innovació educativa “La formació bàsica i obligatòria de direcció d'empreses davant les noves realitats i reptes de la societat digital”, que persegueix analitzar i actualitzar els continguts de les assignatures de “Fonaments d'Direcció d'Empreses” i de “Direcció Estratègica”, comunes a tots els graus que s'estudien en la Facultat d’Economia.

Anecoop, Cecotec, Consum, Dacsa, Importaco, Torrecid i els col·legis professionals COEV i COMEVA han destacat la importància que l'estudiantat de la Facultat d’Economia adquirisca coneixements bàsics de gestió empresarial i han lloat l'esforç per garantir una base homogènia i sòlida sobre la qual s'assenteixen la resta de continguts dels graus.

Com a temàtiques més actuals, s'ha insistit especialment a incorporar qüestions relacionades amb la digitalització, la gestió de riscos, la sostenibilitat i l'enfocament multisectorial i cap a la realitat de les petites empreses i les empreses familiars. Durant la discussió s'ha posat de manifest l'interés a mantindre una visió de conjunt al llarg de tot el pla d'estudis, suggerint-se aprofundir en les interrelacions d'aquestes assignatures amb altres amb un enfocament financer i comptable, vinculant d'aquesta manera la formulació de plans estratègics amb els plans de gestió.

Una altra de les conclusions destacades de la reunió ha sigut la necessitat de comptar amb casos pràctics reals i aprofitar-los per a analitzar l'efecte de l'entorn canviant, incorporar les noves formes d'anàlisis, exposar les dificultats a les quals s'enfronten les empreses en la seua presa de decisions i exposar als estudiants a plantejar solucions incorporant en les seues propostes noves tendències de gestió. Les persones assistents han respost amb un sí rotund a col·laborar oferint informació concreta per a l'elaboració d'aquests casos i han aplaudit la iniciativa d'afavorir un major acostament entre la universitat i l'empresa.

Un factor molt destacat i amb un consens absolut ha sigut la necessitat de treballar a l'aula les habilitats blanes o soft skills. Els professionals i les professionals adverteixen que els coneixements necessaris per a exercir el treball van canviant i l'empresa pot proveir als seus membres dels coneixements que necessitaran específicament en el seu lloc, però el món empresarial necessita que els futurs emprats desenvolupen al llarg de tota la seua formació valores com el del respecte, l'empatia o la resiliència i adquirisquen a l'aula competències clau com la comunicació, la negociació, el treball en equip, el lideratge, la gestió del canvi o el pensament disruptiu, entre altres.

El resultat d'aquestes conclusions se sumarà a les reflexions que es van recollir la setmana passada després d'una reunió amb l'estudiantat dels diferents graus de la Facultat d’Economia i, juntament amb l'anàlisi de les guies docents de reconegudes universitats nacionals i internacionals, serviran de matèria primera per a millorar la docència obligatòria d'aquestes disciplines en els pròxims cursos.

L'equip d'aquest projecte d'innovació docent està format per Naiara Escribá, Fidel León, Juan Francisco Martínez, Julia Olmos i Manoli Pardo, professorat del departament de Direcció d'Empreses “Juan José Renau Piqueras”.

Imatges: